Stedenreis Krakau 26 september

1 oktober 2017 - Naaldwijk, Nederland

Op dinsdag 26 september was het zover, we gingen Auswitchz bezoeken.
We zijn die ochtend om rond 6 uur opgestaan want we moesten om half 7 al vertrekken. Hier kwam alleen een beetje vertraging in doordat de bus op een andere plek stond dan waar wij stonden. Uiteindelijk waren we alsnog vertrokken. Toen we aankwamen bij Auschwitz 1 moesten we eerst door een detectiepoort en kregen we gelijk een koptelefoon op en een gids die via de koptelefoon praatte. In Auswitz 1 hebben we de poort van "arbeit macht frei" gezien en hebben we bepaalde barakken bezocht. In deze barakken zag je foto's van hoe het er aan toe ging als de joodse mensen aankwamen in het kamp. Dit was behoorlijk heftig om te zien. Er was ook een bepaald barak waarin ze de bezittingen van de joden lieten zien, een hele grote stapel schoenen, brillen, potten&pannen. En allemaal van dat soort levensmiddelen. Ik vond dit vooral heel heftig omdat je bedenkt dat dit van de mensen is geweest die hier zijn vermoord. Toen we klaar waren met de rondleiding in Auschwitz 1 gingen we naar het tweede kamp: Auschwitz 2, het beroemde en beruchte vernietigingskamp. Daar hing naar mijn gevoel een aparte sfeer. We hebben daar gekeken in de barakken waar de joden in werden gezet door de duitsers. We hebben daar ook het "dodenpad" gelopen. Dat is het pad dat de vrouwen en kinderen liepen direct naar de gaskamers toe na de sortering. Dit was zo'n apart gevoel dat het niet met woorden te beschrijven is. Het bezoek aan Auschwitz 2 heeft mij ook diep geraakt. Ook was het daar zo stil dat je geen enkel vogeltje hoorde fluiten. En zoals onze lerares daar zei "het is alsof moeder natuur weet wat voor ellende zich hier heeft afgespeeld". Het is heftig maar zeker een aanrader om er eens in je leven heen te gaan. Zo gaat het verhaal van de joden namelijk niet verloren.
Die middag kregen we vrije tijd om even je hoofd leeg te maken en te verwerken wat je allemaal hebt gezien. Dit was erg fijn om even te kunnen ontspannen. Die avond hebben we in een Joods reataurant gegeten: Ariel, dit restaurant is ook gebruikt in de film Schindler's list. Het eten was niet Kosjer maar wel lekker. (Er wordt geen Kosjer vlees geserveerd omdat er nog te weinig joden leven in krakau om het restaurant draaiende te houden)